Informatie voor Gastouders

Klik voor een brochure voor gastgezinnen- informatie

Jaarlijks zoeken wij LIONS voor onze circa 90 buitenlandse gasten voldoende gastouders, die voor hen gedurende een week hun huis openstellen. Onze eigen Nederlandse jongeren worden ook overal ter wereld gastvrij in gastgezinnen ontvangen. De uitwisseling bestaat uit een gastgezinperiode en een kamp.

Wie zijn de jongeren voor wie de LIONS gastouders zoeken?
Ze zijn 17 tot en met 20 jaar en komen uit een grote verscheidenheid aan landen van de wereld. Het zijn zeker niet alleen kinderen van Lions leden.  Sommige van de jongeren worden op grond van veelbelovende capaciteiten of leerprestaties op school volledig gesponsord door lokale Lions clubs in het buitenland. Anderen hebben een sociaal-maatschappelijke achtergrond die maakt dat de Lions hen ondersteunen. Of het kunnen jongeren zijn die zelf contact hebben gezocht met Lions. Natuurlijk is de Engelse taal de voertaal die u mag verwachten van de jonge gasten.

In welke periode in 2023 zoeken we weer gastouders?
De Europese jongeren worden op 8 juli door het gastgezin opgehaald op Schiphol en op 16 juli worden ze door het gastgezin weggebracht naar de kamplocatie.
De jongeren van buiten Europa verwachten we een week eerder op Schiphol, namelijk op zaterdag 1 juli 2023.  De jonge gasten uit USA, Canada, Azië, Midden en Zuid-Amerika komen hier een week langer. Meestal wisselen ze na de eerste week in een gastgezin naar een volgend gastgezin voor de tweede week. Ook zij worden door hun  gastgezin op 16 juli 2023 naar de kamplokatie gebracht.

Wat wordt van u verwacht?
U zorgt voor een slaapplaats, eten, een warm hart en u spreekt redelijk Engels. Betrek uw clubleden hierbij, zodat zij dagjes met de jongeren activiteiten ondernemen. Een dagje de markt bezoeken en verse stroopwafels eten, langs polderweggetjes fietsen, een oud stadje bekijken, laat de jongeren vooral uw omgeving zien. Een cultuur leren kennen zit juist vaak in de kleine dingen. Velen vinden het leuk een gerecht uit hun eigen land voor u te maken, samen boodschappen doen is dan heel gezellig.

Hoe kunt u gastouder worden?
Gastouder wordt u door het aanmeldingsformulier in te vullen en te mailen naar de vicevoorzitter van Lions Stichting Jeugduitwisseling, mail YEC110VCH@lions.nl. Het fijnst is het als u twee jongeren kunt ontvangen, dat werkt vaak beter. Ze kunnen dan samen optrekken. Heeft u een voorkeur voor iemand uit een bepaald land, omdat u die taal juist leuk vindt, of graag meisjes of juist jongens, geef dit dan aan.

Wat kunt u verwachten?
Een heel leuke en interessante tijd met jongeren die Nederland willen leren kennen. En u leert ook weer veel van hen, al zijn het de meest gekke uitdrukkingen in een andere taal. Heeft u zelf kinderen in de middelbare schoolleeftijd, dan is dit een uitgelezen kans om gebruik van de Engelse taal te verbeteren en voor hen is het ook een internationaal avontuur. De verschillen in gebruiken in en om het huis, afstanden, temperatuur, en geografische ligging zijn altijd heel leuke punten om over te praten.

Zijn er ook regels?
Jazeker. Ze zijn allen akkoord gegaan met de camprules, en die gelden ook voor de gastouderperiode. In het kort: zij mogen absoluut geen motorvoertuig besturen, gebruik van drugs is absoluut verboden. Het is uw huis, u bepaalt de huisregels. U kunt altijd uw districtscommissaris Jeugduitwisseling bellen, als u ergens mee zit.

Wij wensen u een heel leuke tijd met uw gasten, wij hebben er altijd heel veel plezier in!

Het bestuur van Lions Stichting Jeugduitwisseling
Om u aan te melden kunt u mailen naar YEC110VCH@lions.nl