Spelregels en andere informatie

Klik hier voor onderstaande gegevens in pdf

Voor jou om het jeugdkamp tot een succes te maken zijn er spelregels. En voor ons ook, want wij zijn verantwoordelijk voor jou en willen dat alles goed gaat.

Spelregels voor de deelnemers

• Na afloop van je reis moet je een reisverslag maken en naar je contactpersoon Jeugduitwisseling zenden. Dat plaatsen we op de website voor jongeren die een volgend jaar een indruk willen krijgen. Voor ons is het ook een evaluatie, om een indruk te krijgen van het jeugdkamp waar jij bent geweest. Geef ook een presentatie bij de Lionsclub, die vertrouwen in jou stelde.
  • Als je in Nederland 18 jaar bent, dan ben je hier wettelijk volwassen. In meerdere landen ligt deze grens bij 21 jaar en ben je dus minderjarig, met alle consequenties van dien.
  • Respecteer de regels en aanwijzingen van gastgezin en/of het jeugdkamp. Vooral de regels over het gebruik van (mobiele) telefoon, water en energie kunnen afwijken van wat je gewend bent. Wangedrag of het negeren van huis- of kampregels geeft de Lions organisatie in het gastland het recht een deelnemer voortijdig naar huis te zenden.
  • Neem zoveel mogelijk deel aan het dagelijkse leven in het gastgezin, probeer zoveel mogelijk nieuwe indrukken op te doen..
  • Roken wordt niet op prijs gesteld en is in een groot aantal gevallen verboden, zoals Amerika en Canada.
  • Het bezit of gebruik van drugs en/of overmatig gebruik van alcohol is in alle gevallen een reden voor onmiddellijke beëindiging van deelname aan de Jeugduitwisseling.
  • Het is niet toegestaan een motorvoertuig of –vaartuig te besturen;
  • Schrijf na afloop naar het gastgezin om hen te bedanken.
  • Tot slot: deelnemen aan de Lions Jeugduitwisseling is veel meer dan een vakantie: het is leuk, leerzaam en het vergt van de deelnemers een positieve en actieve opstelling.
  • Je wordt In het buitenland ook als een ambassadeur van je land gezien. Het vormt hun mening over Nederlanders. Besef dat effect.

Kampgeld

Dat verschilt per land. Soms moet je eventuele campfee van tevoren overmaken, maar meestal moet je bij ingang kamp de campfee voldoen. Dat heb je van je contactpersoon in het land inmiddels gehoord. Vraag eventueel je gastouders of ze je naar een bank in de buurt kunnen brengen. Zorg dat je pinpas in dat land te gebruiken is!! Neem daarvoor contact op met je bank.

Gastouders
Neem voor je gastouders een presentje mee. Iets heel Nederlands, stroopwafels, molentjes of klompjes, ze vinden het fantastisch. En, het is niet leuk als je de hele dag op je mobieltje staart. Je bent te gast bij een gezin of familie die graag met jou willen communiceren. De bedoeling is dat je ook meehelpt met kleine taken in het huishouden, de afwas, opruimen, en je eigen was doen. Kook zelf eens iets echt Nederlands voor hen. Neem desnoods een pak appeltaartmix mee. Het is overigens niet de bedoeling dat jij meebetaalt aan museumbezoek, restaurants e.d.

Tip reisverslag
Tip: noteer elke dag wat je gedaan hebt. De tijd vliegt en je krijgt heel veel indrukken. Heel graag willen we een reisverslag van jou ontvangen na afloop, om jouw kamp te kunnen evalueren. Stuur dat naar je contactpersoon Jeugduitwisseling, maar neem daar niet je naam in op ivm de privacy.

Emergency’s

Alle deelnemers aan het Lions jeugduitwisselingsprogramma zijn verplicht een ziektekostenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en reisverzekering te hebben of af te sluiten. Een annuleringsverzekering wordt aangeraden. Kosten die niet gedekt zouden zijn door een verzekering komen uiteindelijk voor rekening van je ouders. Neem in ieder geval jouw ziektekostenpas (EHIC, de European Health Insurance Card, die je kunt opvragen bij je ziekenfonds), het telefoonnummer en het adres van jouw ziektekostenverzekeraar mee. Soms kan vantevoren gevraagd worden om een brief van je huisarts over jouw gezondheid. Als je medische verzorging nodig zou hebben, is je gastgezin gemachtigd alle noodzakelijke maatregelen te treffen.

LET OP: Bestuur in ieder geval nooit en te nimmer een gemotoriseerd voertuig! Een ongeval is verzekeringstechnisch niet vergoedbaar, ook niet door onze Stichting.

Vervelende situaties

Mocht zich in het gastgezin dan wel in het kamp iets voordoen dat je als meer dan vervelend ervaart, aarzel niet om direct contact op te nemen met jouw buitenlandse contactpersoon, de kampcoordinator, of je Nederlandse districtscommissaris. Hun gegevens vind je hieronder. Vanzelfsprekend kan het contact ook lopen via jouw ouders, die op hun beurt contact opnemen met de Nederlandse commissaris Jeugduitwisseling. Die treft dan maatregelen. Dit komt zelden voor, maar we willen je toch duidelijk maken dat je niet alleen staat. Wij zijn verantwoordelijk, en je kunt altijd een beroep op ons doen.

Aanvullende informatie

De Lions Stichting Jeugduitwisseling heeft twee aansprakelijkheidsverzekeringen:
- ROYAL Globe/USA Polisnummer PIW 520793 (Lions International verzekering)
- Royal Nederland Polisnummer Sl 9646-6730-4 (Lions Nederland verzekering)
Een eventueel beroep op deze verzekeringen moet lopen via de voorzitter van de Stichting Lions Jeugduitwisseling.

Ter afsluiting en samenvattend:

Je bent een vertegenwoordiger van ons land en van Lions; gedraag je dan ook als een goede vertegenwoordiger;
Realiseer je dat normen en waarden in het buitenland anders zullen zijn dan in ons land en pas je daaraan aan;
Respecteer gestelde regels, zowel tijdens de homestay als in het kamp.

We wensen je een fantastische ervaring!

Districtscommissarissen Lions Stichting Jeugduitwisseling:

Aart van den Brink, district AN  Tel. +31 6 51208024 Mail: YEC110AN@lions.nl,
Karina van den Berg, district AZ  Tel. +31 6 51300781 Mail YEC110AZ@lions.nl